Extraljus till bilen

1124415-car-headlight-detail

Det är många som varje år skaffar extraljus till bilen, ibland av den enkla anledningen att ljusåtergivningen känns otillräcklig. Funderar man själv på detta kan man dra nytta av en del tips kring detta.

Det första steget man bör ta är att faktiskt byta ut glödlamporna i lyktorna. Har man haft bilen ett längre tag är det lätt hänt att detta är skurken. Men är bilen relativt ny eller om man finner att nya glödlampor inte är tillräckligt i slutet eller början på året är extraljus helt klart rätt väg att gå.

Om man tänker på storleken så är detta mycket en smaksak, det beror på designen av bilen och vad man tycker passar bäst. Stora ljus ger naturligtvis bättre ljus men de kan inte bara vara störande för utseendet, utan även påverka aerodynamiken. Extraljus är något man ofta monterar i ramper under registreringsskylten eller infällda i själva grillen.

Sedan kommer man till ljustyp, här är det huvudsakligen tre alternativ man väljer mellan:

  • Halogen
  • Xenon
  • LED

Halogenlampan är väldigt standard i personbilar, både för de inbyggda lamporna och för extraljus. Den är relativt billig men inte lika tålig eller ljusstark som alternativen. Dessa lyser med omkring 1 000 lumen.

Xenonlampans största fördel är dess livslängd, de håller upp till fem gånger så länge som en halogenlampa. Deras blåvita sken uppfattas dessutom som mindre tröttande för ögonen än det gulvita sken man får från halogenlampan. Xenonlampan lyser med cirka 3 000 lumen.

LED-lampor är något som verkligen ökat i popularitet, detta beror på ett par faktorer. Till att börja med har de en kombination av hög ljusstyrka och kompakt storlek, men de har som säkert är bekant en låg strömförbrukning och kan hålla i stort sett längre än bilen själv. Maskinhandel kan berätta mer om dessa och ge exempel på vilka som finns tillgängliga för personbilar.